נפילה במדרכה מפסולת של אתר בנייה - מי יפצה?

ככל שנגרמו לכם נזקי גוף עת התהלכתם במדרכה ליד אתר בנייה בדרככם ליעדכם ונתקלתם בפסולת אתר הבנייה, טוב שתדעו כי חלה חובת זהירות כללית ו- חובת זהירות ספציפית כלפיכם מצדם של אלה:

1. מבצעי העבודות באתר הבנייה.

2. בעל השטח בו בוצעו עבודות הבנייה.

3. העירייה שבשטחה נמצא אתר הבנייה.

 

1. חובת הזהירות הכללית

חובת הזהירות הכללית קמה מאחר שמבצעי העבודות באתר הבנייה הם יוצרי המפגע, ומאחר שבעל השטח בו מבוצעות העבודות הוא האחראי על הנעשה בשטחו, ומאחר שהעירייה היא גם האחראית על הסרת המפגעים ממדרכותיה ורחובותיה ואחריותה לבטיחות ההולכים עליהםמכוח ס' 235 לפקודת העיריות, וגם אחראית ותופסת הרחובות והמדרכות שבתחום שיפוטה.

2. חובת הזהירות הספציפית

חובת הזהירות הספציפית קמה לאור "מבחן הצפיות" שנקבע בעניין ע"א 145/80 שלמה ועקנין נ' מועצה מקומית בית שמש (פורסם בנבו, 1982) לפיו על אדם סביר, קבלן סביר או עירייה סבירה צריכים היו לצפות כי השארת פסולת בניין במדרכה תגרום להולכי הרגל להיתקל בה ושיגרם להם נזק כתוצאה מכך. למרות שלא תמיד תקום חובת הצפיות, כאמור בעניין ע"א 1617/04 כים ניר שירותי תעופה בע"מ נ' הבורסה לניירות ערך בת"א בע"מ (פורסם בנבו, 2008), כאשר זה לא צודק, לא סביר ולא הוגן להטיל חובה זו, עדיין פסולת שהושארה באופן בולט ונראה לעין על צדי המדרכה מהווה סכנה צפויה ובלתי סבירה להולכי הרגל. כל שעל מבצעי העבודות, בעל השטח של אתר הבנייה או העירייה היה לעשות הוא לנקות את הפסולת מהמדרכה כאשר ניקוי שכזה הינו בעלות נמוכה ובזמן קצר מאוד.

עם זאת, גם אם ייקבע כי מוטלת על מבצע העבודות, בעל השטח והעירייה אחריות לקרות הנזק, עדיין יכולים אלה לטעון כנגדכם אשם תורם - משמעו כי הסתכנתם מרצונכם כאשר החלטתם להתהלך ליד אתר בנייה, וכתוצאה מכך יש ליחס לכם אחריות מלאה / חלקית לקרות הנזק. עם זאת, במקרה שנפלתם במדרכה כתוצאה מהיתקלות בפסולת של אתר הבנייה שהושארה על המדרכה, נקבע בעניין ע"א 2004/92 עיריית קרית אונו נ' מנחם שחם (פורסם בנבו 1995), כי לא ניתן לצפות מכם כי תלכו כראשכם מושפל ועיניכם בקרקע בחיפוש אחר מהמורות ומכשולים. עם זאת, ישנם מקרים בהם כן תוטל עליכם אחריות כאמור בעניין ת"א 11487-10-09 מזאוי נ' ויקטור גרייב בע"מ (פורסם בנבו, 2013) שם הוטל על הולכת רגל אשם תורם של 20% וזאת מאחר שהפסולת שהושארה על צדי המדרכה הושארה באופן בולט ונראה לעין ולכן התובעת באותו מקרה הסתכנה מרצונה כאשר החליטה ללכת דווקא ליד פסולת זו, למרות שהדרך החילופית באותו מקרה היתה עשויה מחפירות ומכורכר.

נגרם לכם נזק גוף כתוצאה מנפילה במדרכה שהושארה עליה פסולת בניין? מעוניינים לדעת מה הפיצוי המגיע לכם?

פנו אל עו"ד שילאנסקי לקבלת ייעוץ משפטי ללא כל מחויבות

השאר את פרטיך כדי לבדוק את המקרה שלך באופן ראשוני
ללא תשלום ותוך שמירה על פרטיותך